W poszukiwaniu pięknego dywanu

w poszukiwaniu idealnego dywanu

W pracy projektanta po entuzjastycznej fazie koncepcyjnej następuje zderzenie z rzeczywistością rynkową. Wymyśliłam wnętrze, jego charakter, styl i kolorystykę. Teraz muszę poskładać tą wizję z istniejących (lub nieistniejących) produktów.

Trójkąt bermudzki rozciągający się pomiędzy trzema największymi salonami meblowymi w Krakowie : Ikea, Agata Meble i Witek szczęśliwie opuściłam już dawno, nie ma nadziei, że znajdę tam cokolwiek akceptowalnego.  OK – Ikea ma sporo przyzwoicie wyglądających produktów, które pozwalają się z ulgą wyrzucić zaraz po tym jak się posuły po wygaśnięciu gwarancji (3-5 lat). Kto ma komodę z Ikei sprzed 5 lat w której szuflady wysuwają się nadal – niech koniecznie napisze! Czeka nagroda w postaci kubka Panka z autorskim nadrukiem emdesi. Pozostaje niezawodny MaxFliz z kolekcją bardzo przyzwoitych sof i ostatnio także sypialni, Arka – która nie może się zdecydować, czy sprzedawać design z górnej półki jak Ligne Roset, czy może plastiki z Kartela, więc wybiera miękki i nijaki środek z sofami Natuzzi, mieszczańsko skandynawski Bo Concept oraz Moma Studio gdzie można znaleźć dobre sofy z Sits.

Bardzo wiele dobrego w kwestii wprowadzania nowoczesnego designu robią sklepy internetowe Opa&Company czy Aga Martin. Meble z palet i żarówki na kablu to nie moja bajka, ale cieszy mnie że są i zmieniają wyobrażenie o tym jak wygląda „urządzone” mieszkanie.

Moim prywatnym skarbem są „mali producenci” rozsiani po całej Polsce, wyszukani na targach, znalezieni w internecie na 38 stronie w google – producent fantastycznych stołów z Nowej Soli, tapicerowanych krzeseł z suwalskiego i wielu innych, którzy dziergają swoją produkcję poza głównym nurtem. Otwarci na współpracę, skrócą mebel, podwyższą, wytapicerują w mojej tkaninie, zmienią to i owo, żeby pasowało do projektu, powzdychają, ponarzekają ale zrobią pięknie i w sumie niedrogo.

Ale dywan? Dywanu nikt mi nie chciał jeszcze wykonać (tak, próbowałam!).

Projektuję stylowe i dość luksusowe wnętrza, w których tkaniny są niezbędnym dopełnieniem, pod stopami też musi być pięknie i milutko, bo na tym min. polega luksus. Więc idealny dywan powinien się lekko uginać, nie za bardzo, jak skandynawski mech. Mieszkałam przez jakiś czas w Finlandii projektując wnętrza ratusza miejskiego w Kemi, przywiozłam wiele wspaniałych doświadczeń, chodzenie po uginającym się mchu na wyspach w zatoce Botnickiej pozostaje jednym z tych magicznych. Nadal podziwiam Fiński design za bezpretensjonalną prostotę, brak kompleksów i projektowanie w harmonii z naturą. Nauczyłam się od Finów, że droga do piękna prowadzi przez użyteczność i wierzę w to nadal, także projektując luksusowe domy i apartamenty.

skandynawski naturalny wzorzec miękkosci

skandynawski naturalny wzorzec miękkosci

Więc dywan. Miękkie zaznaczenie strefy relaksu. Powinien być wykonany z naturalnych włókien: wełny, bawełny, wiskozy, bambusa. Włókna poli-cośtam odpadają, wraz z nimi królujące na naszym rynku produkty Shaggy. Podobnie jak dywany tkane „na płasko” które nadają się ewentualnie na chodniki do przedpokoi. I tu na polskim rynku zaczyna się nędza spod szyldu Agnella i Divilan.

Ale żeby nie było tak krytycznie, muszę napisać, że jest światełko w tunelu. Komfort wprowadził biało beżową „marokańską koniczynkę”! Pojawiły się cudowne jednobarwne wiskozowe dywany w Arte! Amerykański Overstock, brytyjski John Lewis, Next i wielu innych wysyła zamówione produkty do Polski. Na Overstock.com można znaleźć całą gamę dobrych propozycji dywanowych. Ale złości mnie, że dywan Safavieh, który na rynku amerykańskim kosztuje 1000 zł, po dodaniu cła i kosztów transportu do Polski kosztuje blisko 3000 zł. Ten sam dywan zamówiony z dostawą do Anglii – tylko 2000 zł! Kilka stron internetowych z wysyłką do Polski.

Nie rozumiem, dlaczego polscy producenci uparcie trzymają się wprowadzonych w latach osiemdziesiątych miodowo-bordowych perskich deseni. Hello panowie, pobudka! Gdyby ktoś był zainteresowany – mam kilka własnych gotowych wzorów oraz grupę ludzi zdecydowanych je kupić.

Tymczasem, jeśli masz klasyczne wnętrze, średni budżet (rozumiany jako mniej niż 3500 zł na dywan w rozmiarze 220x300cm), oto co mogę zaproponować:

Dywan Artisan taupe 160x230cm, cena 1299 zł. Komfort.

Dywan Artisan taupe160x230cm, cena 1299zł. Komfort

Dywan Dolce Silver 200x300cm wykonany z wiskozy, cena ok 3000zł. Arte

Dywan Dolce Silver 200x300cm wykonany z wiskozy, cena ok 3000zł. Arte

Dywan Ascot Silver 200x290cm, wełna + wiskoza, cena  ok 1800zł. Arte.

Dywan Ascot Silver 200x290cm, wełna + wiskoza, cena ok 1800zł. Arte.

Dywan Dolce Graphite 160x230cm, wiskoza, cena ok. 1600 zł. Arte

Dywan Dolce Graphite 160x230cm, wiskoza, cena około 1600 zł. Arte

Dywan Allison, cena ok 4500zł. Trellis.

Dywan Allison, cena ok 4500zł. Trellis.

Alliyah handmade safari grey, wełna nowozelandzka , do zamówienia na overstock.com

Alliyah handmade safari grey, wełna nowozelandzka , do zamówienia na overstock.com

Dywan w geometryczne wzory do zamówienia w Next.co.uk

Dywan w geometryczne wzory do zamówienia w Next.co.uk

Dywan Orchid Xian170x240 cm, cena ok 2400 zł.

Dywan Orchid Xian170x240 cm, cena ok 2400 zł.

Dywan City blocks, cena ok. 2500 zł, do zamówienia w Johnlewis.com

Dywan City blocks, cena ok. 2500 zł, do zamówienia w Johnlewis.com

Dywan nuLOOM Handmade Pino Moroccan Grey Trellis Rug, cena ok. 2000 zł, do zamówienia na Overstock.com

Dywan City blocks, cena ok. 2500 zł, do zamówienia w Johnlewis.com

Dywan produkcji Safavieh, wełna, do zamówienia na Overstock.com

Dywan produkcji Safavieh, wełna, do zamówienia na Overstock.com

Dywan produkcji Safavieh, wełna, do zamówienia na Overstock.com

Dywan produkcji Safavieh, wełna, do zamówienia na Overstock.com

Dywan produkcji Safavieh, wełna, do zamówienia na Overstock.com

Dywan produkcji Safavieh, wełna, do zamówienia na Overstock.com

Dywan w paski tkany na płasko, cena ok. 250zł. Zamawiam na Johnlewis.com

Dywan w paski tkany na płasko, cena ok. 250zł. Zamawiam na Johnlewis.com

Dywan Harlequin, wełna, 140x200cm, cena ok 1800zł. Do zamówienia na Johnlewis.com

Dywan Harlequin, wełna, 140x200cm, cena ok 1800zł. Do zamówienia na Johnlewis.com

Dywan OOna, cena ok 1000zł. Fabryka form.

Dywan OOna, cena ok 1000zł. Fabryka form.

 

Oddzielny temat stanowią chodniki. Zaznaczę do razu, że jako chodnik rozumiem wąski długi dywan do układania w przedpokoju, lub ewentualnie na schodach. W Polsce klasyczny angielski runer nie występuje. Zamiast tego występuje poliestrowy chodnik z rolki z tureckim szlaczkiem po bokach, w kolorze miodowym, bordowym lub oliwkowym. Producentom chciałabym na marginesie przypomnieć, że jest to gama kolorystyczna nieobecna w designie wnętrzarskim od 20 lat.

Z braku laku do wiatrołapów, przedpokoi i hallu używam wzorzystych płytek, które zastępują dywany.

1390479835.1106czerwony_samolot2

 

Na chodach też stosuję różne „chodnikopodobne „ zabiegi. Ale fajnie byłoby mieć wybór. Bo, widzę to po moich Klientach – w urządzaniu domu przychodzi taki moment, kiedy to żeby było ładnie jak w marzeniach staje się mniej istotne, niż żeby już w końcu było gotowe. Wtedy jedziemy do Ikei.

One thought on “W poszukiwaniu pięknego dywanu

  1. Jak ja Cię rozumiem…trafiłam tu szukając dywanu safavieh ;) Również spotkało mnie brutalne zderzenie z rzeczywistością.
    Z dywanami w naszym kraju bida z nyndzą. Od dłuższego czasu staram się wykończyć mieszkanie. Założyłam sobie plan, mam pewną wizję ale jak się okazuje wziętą z kosmosu. Wszyscy znajomi mają mieszkania na jedno kopyto urządzone w stylu ala Agata Meble, Bodzio itp. Bo tak jest tanio, szybko, wygodnie…śmieją się ze mnie no bo jak długo można wybierać lampkę czy stolik. O zasłonach nie wspomnę ;) Czasami nie mam już siły i mam ochotę się poddać iść do BRW czy innego tego typu przybytku kupić co trzeba i mieć z głowy. No bo jak się nie wkurzać na to, że u nas w kraju to, co na zachodzie jest normą i standardowym designem tu, to coś niesamowitego, za co trzeba płacić krocie. Eh ciężko jest. Z niektórymi rzeczami poszłam na ustępstwa bo bym się wykończyła ale są rzeczy, których nie odpuszczę! Nie chcę mieć wnętrza jak wszyscy! I takiego, które mi sie narzuca. Dobrze, że mam cierpliwego faceta. Wiem, że gdyby to od niego zależało poszedł by do pierwszego lepszego sklepu i urządził się już dawno. Ale jest kochany, ufa mi więc mnie nie popędza :) Mam nadzieję, że w końcu uda mi się wykończyć a tymczasem pozostaje dalsze przekopywanie internetu….
    Pozdrawiam

Skomentuj

